Haarlem 2010
256 blz.
ISBN 978 90 257 4554 7
€19,95

Nieuwe gids Georgië en Armenië nodigt uit

Nicole de Boer

Eind juli 2010 werd in boekhandel Pied à Terre in Amsterdam de reisgids Georgië/Armenië gepresenteerd. Auteur Karel Onwijn overhandigde het eerste exemplaar aan de Nederlandse ambassadeur van beide landen, Pieter Langenberg. Deze vertelde dat hij, toen hij ter voorbereiding op zijn uitzending op zoek ging naar informatie over Georgië en Armenië, hij weinig in het Nederlands kon vinden. Daar brengt deze reisgids verandering in.

Karel Onwijn is overal persoonlijk geweest en heeft zelf alle foto's gemaakt. Niet alle auteurs zijn ook goede fotografen maar bij Onwijn prikkelen de foto’s enorm om de landen te gaan bezoeken, want wat is het daar mooi.

De gids beschrijft uitgebreid wat een toerist er mag verwachten en welke plekken om welke reden een bezoek waard zijn. De gids is ook handig als bron van informatie voor wie niet direct op reis kan gaan. Er staat per land veel informatie over de geschiedenis, cultuur, literatuur, banden met Nederland, de keuken en de wijn.

Filmliefhebbers kunnen lezen over het leven en werk van de Armeense cineast Paradzjanov, die in Jerevan begraven ligt. In aparte kaders staan stukjes van een halve of hele bladzijde over onder anderen de Georgiërs op Texel in 1945, over de voetbalbroertjes Arveladze en natuurlijk over Sandra Roelofs, echtgenote van de Georgische president Michail Saakasjvili.

De verwijzingen naar extra of specifiekere informatie binnen het boek zijn heel duidelijk. Er staat een behoorlijk aantal kaarten in. De grote overzichtskaarten hebben jammer genoeg last van de middenvouw van het boek, maar de kleinere, gedetailleerde kaarten van deelgebieden maken veel goed. De kaarten hebben ook een eigen index. Zowel van Tiblisi als van Jerevan is een stadsplattegrond en een metrokaart opgenomen. De gids bevat praktische informatie en een basiswoordenschat. Je kunt je verdiepen in de alfabetten van het Georgisch en Armeens.

Grottensteden, bergtoppen, hele oude kerken en kloosters, warme stranden en palmbomen, badhuizen met prachtige mozaïeken, heerlijk eten en lekkere wijn en vooral gastvrije mensen: alles in dit boek nodigt uit om snel op vakantie te gaan naar Georgië en/of Armenië.