Seksuele revolutie in Roemenië
Vlad Nicolae
Vanaf billboards kijken schaars geklede dames je verleidelijk aan en wie over
straat loopt zal zich verbazen over het grote aantal kortgerokte en hooggehakte
vrouwen en meisjes, om over het 'blootgehalte' in de disco's nog maar te
zwijgen. Roemenië lijkt in de ban van een postcommunistische seksuele revolutie.
Doe je de tv aan, dan zie je dat vrijwel alle presentatrices mooi en sexy gekleed zijn. Je krijgt de indruk dat de meeste popsterren niet op hun zangkwaliteiten doorgebroken zijn. Zelfs de vrouw van in de dertig die elke ochtend op de commerciële zender PRO TV de horoscoop voorleest doet dat behoorlijk opgemaakt, gekleed in korte rok met hoge hakken.
Eveneens opvallend zijn de reclames voor 06-seksnummers, waarmee je vooral in de late uurtjes op de televisie mee geconfronteerd wordt. Het tarief van zeventig eurocent per minuut is enorm hoog in een land waar een gemiddeld maandsalaris honderd euro bedraagt. Blijkbaar heeft de bellende Roemeen er omgerekend vijf broden per minuut voor over om een hijgende landgenote aan de lijn te krijgen.
Wat in het straatbeeld ook opvalt is het grote aantal nachtclubs waar striptease wordt uitgevoerd. Ook buiten Boekarest heb je zelfs in gewone woonwijken genoeg mogelijkheden. Rijdend door het land zal men in menig dorpje kroegen tegenkomen waarop borden prikken met 'Nightclub' of 'Sexy Girls'. Vorig jaar werd de eerste volledig Roemeense pornoproductie opgenomen en de ene na de andere vrouwelijke persoonlijkheid poseert voor de Roemeense Playboy.
Het zou echter kortzichtig zijn te veronderstellen dat dit beeld kenmerkend is voor 'de Roemenen'. Wie verder kijkt ontdekt vaker preutsheid en een dubbele moraal dan een open houding.
Het begint al met de opvoeding van de kinderen, die vaak van huis uit 'godvrezend' opgevoed worden en weinig tot niets verteld wordt over seksualiteit. Van voorlichting op scholen hoeft men al helemaal niets te verwachten. De meerderheid van de huidige twintigers heeft op school nog nooit iets over seksualiteit gehoord. Degenen die wel enige voorlichting gehad hebben, kregen dat tijdens het mentoruur - als ze een vooruitstrevende mentor hadden.
De gevolgen van het gebrek aan voorlichting zijn in sommige gevallen dramatisch: ongewenste zwangerschappen bij tieners, al dan niet gevolgd door abortussen of het achterlaten van het pasgeboren kind. Voorbehoedsmiddelen zijn niet erg populair. Van de jeugd tussen 15 en 24 jaar gebruikt 52 procent een condoom en slechts 26 procent de pil.
Homoseksualiteit
Gelukkig is dat aan het veranderen. Zo kwam de minister van Onderwijs laatst
met een plan naar buiten om een nieuw vak op scholen te geven, 'Opvoeding voor
de gezondheid'. In het kader van dit vak zullen scholieren op hun tiende leren
hoe kinderen verwekt worden, terwijl zij rond hun veertiende informatie zullen
krijgen over zaken als zelfbevrediging en homoseksualiteit.
Kritische geluiden lieten niet lang op zich wachten. Ion Otiman, senator voor de Liberale Partij, meende dat kinderen 'pas over dit soort zaken moeten leren als ze de daarvoor geschikte leeftijd bereikt hebben', dus zeker niet op hun tiende.
Voor generaties die altijd te horen hebben gekregen dat homoseksualiteit abnormaal is, valt het moeilijk te begrijpen dat hun kinderen of kleinkinderen op school onderwezen zal worden dat er niets abnormaals aan is. Zestig procent van de Roemenen associeert homoseksualiteit immers nog steeds met een psychische ziekte, een probleem van emotionele aard, een zonde of een anti-Roemeense identiteit die vanuit het Westen opgelegd wordt.
De orthodoxe kerk probeert uit alle macht dat beeld te behouden en was dan ook een voorstander van het inmiddels uit het Wetboek van Strafrecht geschrapte artikel 200, dat homoseksualiteit strafbaar stelde.
De kerk is echter niet alleen voor homoseksuelen een obstakel in het verwerven van meer individuele vrijheid. Vlakbij de studentencampus van Boekarest bevindt zich een klein kerkje, waar op de muren, bij de ingang, een boodschap voor de studentes te lezen valt: 'Wie dit huis van God betreedt met lippenstift of make-up, of die schoenen met hoge hakken draagt, zal in de vlammen van de hel omkomen!'
Hoewel dit een uitzonderlijk geval betreft, kan men bij de oudere generaties aanhangers van dit soort opvattingen vinden. Het kan dan ook zomaar gebeuren dat je als jongen in een stadsbus vermanend wordt toegesproken door een oude opa omdat je de 'grote zonde' begaan hebt om je vriendin een kusje te geven. Een sexy gekleed meisje loopt het risico voor slet uitgemaakt te worden door oudere vrouwen, die zich vervolgens de hele busrit over 'de jeugd van tegenwoordig' beklagen.
Meisjes
Vooral voor meisjes kan het verkrijgen van grotere seksuele vrijheid een
moeizaam proces zijn. Zoals een vriendin het uitlegde: 'We proberen steeds meer
onafhankelijk te zijn van onze ouders, maar dat is niet gemakkelijk als je
amper een beetje eigen geld kunt verdienen, laat staan dat je financieel in
staat zou zijn om op jezelf te gaan wonen.'
Dus zijn zij vaak gebonden aan de regels van hun ouders, die bij de opvoeding vaak andere seksuele normen hanteren als het om hun dochters gaat. Jongens worden veel vrijer opgevoed, met het idee dat ze eerst maar de wereld moeten verkennen en dat ze meerdere partners mogen hebben voordat ze gaan trouwen.
Het bezoek aan een prostituee wordt zeker niet als vreemd beschouwd en er ligt dan ook een wetsvoorstel klaar om de prostitutie te legaliseren Deze houding vertaalt zich in de cijfers: ruim 35 procent van de jongens tussen 15 en 24 jaar zegt het voor het eerst gedaan te hebben vóór zijn zestiende, terwijl dat slechts voor 8 procent van de meisjes geldt.
Intussen zijn er nog steeds veel ouders die van hun dochters verwachten dat zij als maagd het huwelijk ingaan. Dat gebeurt niet zozeer uit religieuze overwegingen, als wel uit schaamte voor de buitenwereld. Je hebt ouders voor wie het behoud van de maagdelijkheid heel belangrijk is en die zelfs in staat zijn hun tienerdochter naar een arts te brengen voor controle wanneer ze vermoeden dat ze 'het gedaan heeft'.
Voor de meeste ouders is het echter voldoende om voor de buitenwereld de schijn op te houden en zich voor de gek te houden met de houding 'Als het maar niet onder mijn dak gebeurt!' Ook al weten zij dat hun dochter al jaren een vast vriendje heeft, dan nog wordt er tegen de buurvrouw of kennissen gedaan alsof seks niet aan hun dochter besteed is. 'Mijn dochter? Ze studeert, is een serieuze meid, die houdt zich toch niet met dit soort dingen bezig!', hoor je dan.
Zelfs de moeder van de Cheeky Girls, de in Londen wonende Roemeense tweeling die in Engeland grote populariteit geniet en ook in Nederland een hit had met een liedje waarin de meisjes gekleed in een strakke korte broek 'Raak mijn kont aan!' zingen, verklaarde laatst in een interview ervan uit te gaan dat haar 21-jarige dochters nog steeds maagd zijn.
De oude mentaliteit en oude vooroordelen lijken ook op seksueel gebied terrein
te verliezen aan de vrijere ideeën van de jonge, meer vooruitstrevende
generaties. Vooralsnog gaat dat proces moeizaam en is Roemenië ook op het
terrein van de seksuele moraal een land van extremen.