Koning tabloid regeert

Vlad Nicolae

Als je in Roemenië de televisie aanzet of de vele tabloids openslaat ontkom je er niet aan: voor de sterren is het leven fan-tas-tisch! De een heeft een jurk van 5000 euro gekocht, de ander de nieuwste BMW of een jacht in Saint Tropez aangeschaft of duizenden euro per nacht voor een hotelkamer betaald tijdens een vakantie in Dubai. Niets is te gek en als de bladen je niet meer zien staan, bel je de paparazzi zelf op of ze een foto van je komen nemen.

Het zijn zware tijden voor de geschreven media in Roemenië. De grote landelijke kranten verliezen steeds meer terrein aan het internet en de gespecialiseerde publicaties. Sportbladen en tabloids doen het het beste, vooral bij de lager opgeleiden.

De sociale scheidslijn wordt het duidelijkst in de metro op de vroege ochtend. Waar de hoger opgeleiden in de nieuwe metrolijn die het centrum doorkruist af en toe een 'echte krant' te ontdekken valt, is in de oude metrolijn, die veel meer arbeiders vervoert, het tabloid Libertatea (De Vrijheid) aan de macht.

Dit meest gelezen dagblad van het land, met rond de 270.000 lezers per dag, heeft een oplage van bijna net zo veel als de andere vier bladen uit de top5 bij elkaar. Opmerkelijk is dat die top5 bestaat uit het tabloid, twee sportbladen, een algemene krant die alleen publiceert wat eigenaar zakenman-politicus Dan Voiculescu goedkeurt en een algemene krant met veel tabloidinvloeden.

De dagelijkse en wekelijkse boulevardbladen hebben veelzeggende namen als Ciao!, Cancan, VIP, Viva, Story, Star, Beau Monde en niet te vergeten ZAU!, wat in het Roemeens zoiets betekent als 'Echt waar!'. Een van de zaken die deze publicaties gemeen hebben is het brengen van veel bloot.

Het voorbeeld van het Britse tabloid The Sun, dat elke dag zijn meisje van pagina 3 bijna bloot aan de wereld toont, wordt gretig gevolgd. Zo presenteert zich in Libertatea op pagina 5 elke dag een nieuw meisje dat duidelijk droomt van de wereld die ze op de tv gezien heeft, in soapseries of tijdens nieuwsberichten over bekende persoonlijkheden. Meestal zijn deze meisjes rond de 20 jaar oud, terwijl sommigen ten onrechte beweren al 17 te zijn.

Vaak werkt de plek waar de foto genomen is onbedoeld op de lachspieren. Zo poseert Daniela in de woonkamer van haar ouders, terwijl haar moeder op de achtergrond in de keuken een sigaret rookt, en staat Camelia voor een muur waarop zij te zien is op oude schoolfoto's. Uit alle hoeken van het land sturen meisjes hun foto's op, dromend van een carrière als model of tenminste een fotosessie in Playboy.

Een ander gemeenschappelijk aspect van deze bladen is de schaamteloze manier waarop bekende Roemenen in beeld gebracht worden. Lig je als BR-er in Mamaia aan de Zwarte Zeekust op het strand, dan hoef je niet verbaasd te zijn als twee parasols verderop, vanonder een grote handdoek, de zoomlens van een camera tevoorschijn komt.

Zo konden met dank aan deze paparazzi de lezers van Cancan genieten van de topless foto's van een bekende zangeres. Ook Elena Udrea konden ze 'bewonderen'. Deze voormalige adviseur van president Traian Basescu, van wie weinig Roemenen nog betwijfelen of ze zijn minnares is geweest, werd in beeld gebracht in een situatie die gewoon is voor mensen die op het strand liggen, maar die voor een politica enigszins beschamend kan zijn.

In de race voor meer lezers komen de bladen met opmerkelijke initiatieven. Zo stuurde het blad Cancan sms-berichten naar bekende persoonlijkheden waarin een geheimzinnige bewonderaar zich aanbood. Cancan publiceerde een overzicht van degenen die de 'test' gehaald hadden maar vooral van degenen die op de voorstellen gretig waren ingegaan, al waren ze getrouwd of hadden ze een vaste relatie.

Het blad Click sloeg onlangs toe door ruimte te bieden aan Laura Andresan, een zeer controversiële vrouw van wie niemand met zekerheid lijkt te weten of ze begonnen is als stripper, pornoster of luxe prostituee. Zeker is dat ze erg van seks houdt, wat ze de hele tijd blijft verkondigen.

Tevens beweert zij in het verleden veel bekende Roemenen in haar bed gehad te hebben. Voor Click was dit een reden om een top10 van haar minnaars bekend te maken. Elke man krijgt speciale aandacht in een aan hem gewijd stuk. Onder de 'gelukkigen' zien wij bekende zakenmannen, voetballers (onder wie de ster van het nationaal elftal Adrian Mutu), maar ook een voormalige minister van Binnenlandse Zaken.

Wat de gemoederen verder bezighoudt zijn de beroemdste koppels van het land. Het meest opmerkelijke koppel van het moment, dat de publiciteit overigens niet opzoekt, wordt gevormd door de jongste dochter van president Traian Basescu en de zoon van een van zijn grootste politieke vijanden, Viorel Hrebenciuc. Hoewel hun vaders elkaar niet kunnen luchten of zien, maken de twee geliefden deel uit van de high class die de meest exclusieve clubs van Boekarest bevolkt, waar aan het einde van de avond de rekening duizenden euro's kan bedragen voor cocktails en champagne.

Een ander beroemd koppel dat niet van de bladen houdt bestaat uit tv-diva Andreea Marin en de populairste popzanger van het land, Stefan Banica Jr. Nu het paar een kind verwacht, heeft Stefan aangegeven in het ziekenhuis op privé-bewaking te rekenen om ongewenste fotografen op afstand te houden.

Heel anders gedraagt zich het koppel Irinel en Monica Columbeanu. Heel het land mocht meegenieten toen de rijke zakenman zijn Monica ten huwelijk vroeg. Zij is een fotomodel dat nog eindexamen moest doen. Hij had haar vader kunnen zijn en is een hoofd kleiner.

Wat volgde was een dagelijkse reality-show en een bruiloft die live op een commerciële zender te volgen was. De camera ging ook mee op vakantie met deze oppervlakkige en snobistische exponenten van de nouveau-riche. Hilarisch waren de beelden van Monica in een dure winkel op de Champs-Elysées, die doodleuk verkondigde dat zij de hoed die zij op haar hoofd gezet had om te passen, toch niet mooi vond. Het bleek namelijk geen hoed te zijn maar een tas.

Mooie verhalen over de 'wonderenwereld' van opkomende sterren waren in de jaren negentig een welkome afleiding voor een bevolking die in armoede leefde en zich steeds meer van de politieke actualiteit afkeerde. Inmiddels lijkt de belangstelling voor echt nieuws helemaal verdwenen te zijn en kennen de boulevardbladen geen grenzen meer in hun slag om de lezers. 'Koning tabloid' lijkt zijn verworven plaats binnen de Roemeense maatschappij niet meer af te willen staan.

Omhoog
Terug naar archief