Russisch leven

In de rubriek 'Russisch leven' worden nieuwsberichten uit Russische kranten, weekbladen, persbureaus en nieuwssites samengevat. Het gaat om zaken die de Nederlandse media gewoonlijk niet halen, maar die wel inzicht geven in het Russisch bestaan.


MIDDENKLASSE
Het Instituut voor Sociologie van de Russische Academie van Wetenschappen heeft onderzoek verricht naar de omvang en waarden van de Russische middenklasse. Iemand behoort tot de middenklasse op basis van vier criteria: een middelbare of hogere opleiding, het verrichten van witte boordenwerk, een meer dan gemiddeld inkomen en de inschatting van de eigen maatschappelijke positie. Dan behoort 20 tot 22 procent van de Russische bevolking tot de middenklasse.

De middenklasse is bijna geheel een stedelijk fenomeen. Hoe groter de stad, hoe meer middenklasse. In Moskou en Sint Petersburg behoort 28 procent van de bevolking ertoe. Het gemiddelde maandinkomen per gezinslid in de middenklasse is 10.500 roebel (ongeveer 300 euro). In Moskou is dat 14.000 euro.

Leden van de middenklasse worden individualistischer: ze gaan bijvoorbeeld minder vaak in groepen op vakantie. Net als onder de rest van de bevolking heeft bijna tweederde een hekel aan Amerika. Europa is onder de middenklasse wel veel geliefder dan bij Russen uit lagere groepen. Negentig procent denkt positief over Europa.

De Russische middenklasse heeft nauwelijks interesse voor politiek. De meeste kiezers uit deze klasse stemmen daarom automatisch op de pro-presidentiële partij Eenheid.

Moskovskije Novosti, 2007, nr. 4


INTERNET
Eind 2006 hadden 882 miljoen mensen een aansluiting op internet, dat wil zeggen 18,4 procent van de wereldbevolking. Amerika heeft in absolute cijfers de meeste internetgebruikers, namelijk 161 miljoen. Daarna volgen 94 miljoen Chinezen en 76 miljoen Indiërs. Rusland staat op deze lijst op de twaalfde plaats met 16 miljoen internetgebruikers.

Relatief gezien staat Amerika echter op de achttiende plaats met 54,7% van de bevolking aangesloten op het internet. Deze relatieve lijst wordt aangevoerd door Nieuw-Zeeland (79,3%), IJsland (76%) en Zweden (75,5%). Rusland komt pas op plaats 98 met 11,1% van de bevolking aangesloten op het internet. Helemaal onderaan op plaats 198 staat Tadzjikistan met 0,07%.

Momenteel zijn er in Rusland elf computers per honderd gezinnen. De overheid heeft het heel gematigde streven om dit cijfer in 2008 omhoog te brengen tot 15 computers per honderd gezinnen. Rusland loopt mondiaal gezien dus achter in het gebruik van computers en internetaansluitingen. Het zal nog jaren duren voordat Rusland het mondiale gemiddelde van internetaansluitingen (18,4 procent van de bevolking) bereikt.

Novyje Izvestija, 22-12-2006


LEESGEDRAG
Het opinieonderzoeksbureau van Joeri Levada heeft het leesgedrag van de inwoners van Moskou onderzocht. Van de Moskovieten leest 23% 'vaak', 40% 'soms' en 37% 'nooit'. Elf procent gaat naar de bibliotheek voor boeken en vier procent van de Moskovieten heeft een huisbibliotheek.

Op de vraag wat men het liefste leest, waren de antwoorden:
Vrouwendetectives (24%)

  • Russische thrillers en detectives (18%)
  • Kranten (16%)
  • Geïllustreerde tijdschriften (7%)
  • Modern Russisch proza (5%)
  • Vertaalde literatuur (4%)
  • De overige lezers noemden andere genres.
    Argoementy i Fakty, 2006, nr. 51


    CREDITCARDS
    Het bezit en het gebruik van plastic geld wordt in Rusland steeds normaler. In het derde kwartaal van 2006 waren er onder Russen 39.545.000 creditcards in omloop, waarvan meer dan de helft (28.132.000) in de stad en provincie Moskou. In drieduizend Moskouse winkels en restaurants kon op dat moment met een creditcard worden betaald.

    Toch worden creditcards nog vooral gebruikt om echt geld uit de muur te trekken. Hiervoor werden ze in de genoemde periode in de hoofdstad 52,5 miljoen keer gebruikt, tegen 20 miljoen keer om betalingen te voldoen.

    Een creditcard wordt in Rusland nog als een prestigeobject beschouwd. Het uiterlijk van een creditcard wordt belangrijk gevonden: alleen met een Gold Card heb je het echt gemaakt.

    Argoementy i Fakty, 2006, nr. 50


    BOODSCHAPPEN
    In Rusland doen de inwoners van de grote steden (van meer dan een half miljoen inwoners) steeds vaker hun boodschappen in een supermarkt. Dit gaat ten koste van de populariteit van markten, bazaars en jaarmarkten. Volgens een onderzoek bezoekt 67% van de grootstedelingen supermarkten, 50% bezoekt voedselmarkten en jaarmarkten.

    Per stad kunnen er echter grote verschillen zijn. Zo zijn de markten in Moskou veel populairder dan in Sint Petersburg (48% tegen 29%). In Irkoetsk wordt voedsel in 82% van de gevallen gekocht in bazaars. Algemeen geldt echter dat supermarkten de toekomst hebben. Deze worden als schoner en comfortabeler beschouwd. Bovendien is het aanbod er groter en wordt de kwaliteit er beter beschermd dan op markten en in bazaars.

    Novyje Izvestija, 13-2-2007



    Samengesteld door René Does

    Omhoog
    Terug naar archief