'Polen staat voor een historische kans'
Interview met Bronislaw Geremek
Malgorzata Bos-Karczewska
Professor Bronislaw Geremek (70) is hoogleraar middeleeuwse geschiedenis, onder
andere aan de Sorbonne in Parijs. Samen met twee andere Poolse intellectuelen,
Jacek Kuron en Adam Michnik, heeft hij Lech Walesa bijgestaan bij de
ondertekening in 1980 van de historische Akkoorden van Gdanks tussen
Solidarnosc en de communistische regering.
In de jaren 1987-1989 nam Geremek deel aan de rondetafelgesprekken die leidden tot de overeenkomst tussen Solidarnosc en de regering-Jaruzelski. Deze baande de weg voor de vreedzame machtswisseling in Polen in 1989. In 1989 werd Geremek actief in de politiek, eerst als lid van het Poolse parlement. Vanaf 1997 tot juni 2000 was hij minister van Buitenlandse Zaken in de regering-Buzek. Onder zijn verantwoordelijkheid trad Polen in maart 1999 toe tot de NAVO.
Geremek, die ook de Nederlandse taal beheerst, is momenteel internationaal actief als adviseur en spreker. Hij maakt deel uit van de negenkoppige groep intellectuelen en kunstenaars die de denktank van Romano Prodi, de voorzitter van de Europese Commissie, vormen.
Hij is ook een gelauwerd historicus. Hij heeft elf eredoctoraten. In maart 1999 ontving hij deze titel van de Universiteit van Utrecht. In mei 2000 ontving hij de prestigieuze Roosevelt onderscheiding uit handen van koningin Beatrix.
Polen streeft naar de afronding van de onderhandelingen in Brussel eind volgend
jaar om dan begin 2004 lid te worden van de EU. Is het niet de ironie van de
geschiedenis dat de nieuwe regering van de SLD de vruchten zal gaan plukken van
het zaaiwerk van Solidarnosc door de toetreding van Polen af te ronden?
'In de eerste plaats zal het Poolse volk oogsten. Maar het feit dat
SLD-president Kwasniewski en SLD-premier Miller het verdrag met de EU zullen
ondertekenen zie ik eerder als onze (Solidarnosc - MBK) overwinning. We hebben
vanaf het begin het lidmaatschap van de NAVO en van de EU nagestreefd. Toen de
SLD in 1993 aan de macht kwam, was die partij faliekant tegen het
NAVO-lidmaatschap. Polen is in 1999 NAVO-lid geworden; nu nog het
EU-lidmaatschap.
De weg ernaar toe ziet er nu goed uit. De regering-Miller
heeft medio november jongstleden een nieuwe strategie van onderhandelingen in
Brussel aangekondigd. Hiermee komt een einde aan de achterstand van Polen.
Dankzij de versnelling zullen we in staat zijn de onderhandelingen eind 2002 af
te ronden. Maar de nieuwe strategie van premier Miller is in feite het product
van de regering Buzek. Deze is vóór de zomer voorbereid; zelfs Brussel is
daarvan toen op de hoogte gesteld. Maar vanwege de verkiezingen in Polen kon
Buzek het niet publiek maken. Hij was bang dat de Europese integratie een
onderwerp van verkiezingsstrijd zou worden.'
U spreekt van een nieuwe onderhandelingsstrategie, in Polen heeft men het over
de concessies aan Brussel. De eis van een 18-jarige overgangsperiode bij de
aankoop van landbouwgrond door EU-ingezetenen is nu van tafel; de nieuwe
12-jarige overgangsperiode is realistischer en dus beter aanvaardbaar voor
Brussel. Waarom heeft Polen deze totaal onrealistische eis gesteld onder u als
minister van Buitenlandse Zaken in de regering-Buzek?
'De onrealistische eis van een overgangsperiode van 18 jaar hebben we destijds
gesteld om tegemoet te komen aan de angsten van de Poolse burgers. De aankoop
van grond is om historische redenen (de delingen van Polen en de verschuiving
van de grens naar het oosten als gevolg van Jalta - MBK) een zeer gevoelige
kwestie in Polen, en niet in andere landen zoals Tsjechië of Hongarije. Beide
landen zijn onlangs akkoord gegaan met een overgangsperiode van zeven jaar.
Ik beschouw het als een volkomen onrealistische angst van veel Polen dat Duitsers
massaal Poolse grond zullen opkopen. Maar de realiteit is dat de grondprijs in
Polen aanzienlijk lager is dan in de EU. Polen hebben geen kapitaal om die
grond zelf te kopen. Deze situatie is een voedingsbodem van angsten.'
Hoe denken de Poolse jongeren over de toetreding?
'Ze zijn er grote voorstanders van. Jongeren zijn open en niet met historische
bagage belast. De overgangsperiodes voor vrij verkeer van werknemers baren hun
zorgen. Ze willen reizen en ook in de EU-landen studeren. Hier stuiten we op de
erkenning van diploma's.'
De harde Poolse opstelling in Brussel heeft Polen reeds het imago van een
moeilijk en koppig land opgeleverd. Dit terwijl Hongarije het predikaat van de
beste leerling geniet. Hongaren zijn blijkbaar op leren gericht en Polen op het
onderste uit de kan halen.
'De onderhandelingen in Brussel kennen hun eigen logica en dynamiek. Dankzij de
hoge inzet rond het grondbezit van 18 jaar kunnen we nu 12 jaar voorstellen.
Het loont wel om hard de eigen nationale belangen te behartigen.
We zijn niet
de enige. Met de verdieping van de Europese integratie zien we dat ook de
huidige lidstaten de eigen nationale belangen hard nastreven. Ik heb dat gezien
op tal van EU-toppen die heb ik meegemaakt. Het is jammer dat sommige
EU-lidstaten uit nationaal egoïsme de uitbreiding willen vertragen. Het is zeer
makkelijk om bestraffend een vinger te heffen naar de grootste
kandidaat-lidstaat met een flinke landbouwsector.'
Maar ook in Nederland maakt men zich zorgen over Polen...
'Ik heb het niet over Nederland.'
Maar over Frankrijk?
'Sommigen zijn bang voor verwatering van de EU. Men moet juist gaan beseffen
dat de uitbreiding naar het Oosten een positieve impuls heeft gegeven aan de
voltooiing van twee andere Europese projecten: de interne markt en de invoering
van de euro.'
Terug dan naar Nederland, voorstander van de uitbreiding. Ook hier maken
sommige partijen en ook burgers zich reële zorgen dat als Polen halfslachtig de
EU binnenkomt, dit het functioneren van de EU zou beïnvloeden.
'Ik ben ervan overtuigd dat we aan alle criteria van Kopenhagen zullen voldoen,
ook het derde van de institutionele capaciteit om aan de plichten van een
lidstaat te voldoen. We zijn voorstander van verdieping van de Europese
integratie en van de communautaire methode.'
Als we het over Nederland hebben; hoe kijkt u aan tegen de Utrecht-conferentie,
een bijzondere vorm van samenwerking tussen Nederland en Polen op weg na het
EU-lidmaatschap? U was per slot van rekening met minister Van Aartsen in 1999
een van de organisatoren.
'De Utrecht-conferentie laat de moed van Nederland zien. Wim Kok is een vriend
van Polen en van Solidarnosc. Kok heeft zich als vakbondsman ingespannen voor
hulp aan de Poolse burgers. Door het initiatief van minister Van Aarsten heeft
Nederland Polen zijn ervaring en deskundigen (ambtenaren en onderhandelaars)
ter beschikking gesteld. Ik zie het als een teken van gulheid van Nederland.
Voor ons in Polen is het een voorbeeld van het Nederlandse pragmatisme waarvan
we kunnen leren. In een iets breder perspectief zal de geest van de
Utrecht-conferentie het fundament worden voor het verstevigen van de relaties
tussen Nederland en Polen als EU-lidstaten. De Utrecht-conferentie is een goede
Nederlandse investering in Polen.'
Het voortgangsrapport, de jaarlijkse beoordeling van alle kandidaat-lidstaten
die de Europese Commissie op 13 november jl. openbaarde, viel voor uw land vrij
positief uit. Dat is opvallend omdat er daarvóór juist veel kritiek op de
achterstand van Polen was, waardoor Polen uit de eerste groep van toetreders
dreigde te vallen.
Door de vrij positieve beoordeling van Polen lijkt de
Europese Commissaris belast met uitbreiding, Gunther Verheugen, als het ware uw
land te begunstigen om het binnen boord te houden. Is dat verstandig? Polen
moet nog zo veel doen: opbouw van instituties, effectieve uitvoering van
EG-wetgeving. Kan het rapport in plaats van aanmoedigen juist averechts werken?
'Ik ben zeer blij met dit positieve rapport over Polen. Er gaat een zeer
positief signaal voor ons vanuit. Polen staat juist nu voor de uitdaging om
instituties en de administratieve capaciteit snel op te bouwen. Zonder deze
uitdaging...'
Polen heeft dus een stok nodig?
'Nee, een uitdaging heeft men nodig, het mobiliseert mensen op een positieve
wijze. Ik ben ervan overtuigd dat Polen aan de voorwaarden zal voldoen.'
U heeft het nu over een uitdaging, maar in Polen gebruikt men vrij negatieve
taal over de toetreding, zoals 'Brussel dicteert', 'Brussel wil Polen voor de
zoveelste keer uitbuiten'. Een dergelijk negatief taalgebruik boezemt juist
angsten in.
Polen heeft weinig tijd als men in 2004 lid van de EU wil worden.
Dat impliceert een referendum in 2003 in Polen zelf. Is het niet de tijd om een
nieuwe, positieve visie te lanceren en te spreken van uitdagingen en voordelen
van de EU-toetreding?
'Ja, ik onderschrijf uw mening. In Polen schrijft men tegenwoordig alles op het
conto van Brussel. Brussel zou de Poolse manier van leven kapot willen maken,
de Poolse landbouw willen vernietigen of onze staal- en koolindustrie op de
knieën willen brengen. Dat berust op een gebrekkige kennis van Europese
integratie.'
En van de wereldeconomie ...
'Dat ook. We staan voor de opgave de Poolse burgers duidelijk maken dat zonder
de toetreding de modernisering van ons land langer en ook pijnlijker zou zijn.
Dat we voor een historische kans staan. Elk Poolse gezin moet gaan beseffen
welke voordelen de EU zal brengen.'
Maar niet iedereen zal tot de winnaars behoren. Als gevolg van de toetreding
zullen veel mensen - bijvoorbeeld in de landbouw - hun huidige bron van
inkomsten verliezen.
'Wat de landbouw betreft is de situatie anders, minder dramatisch dan men in
het Westen denkt. Allereerst is het probleem kleiner van omvang. Van de twee
miljoen Poolse boerderijen produceert maar 20 procent (dus zo'n 400.000) voor
de markt.
Dat impliceert twee dingen. De overige kleine boerderijen zullen als
zelfvoorzienend moeten doorgaan. En er zullen nieuwe banen moeten ontstaan op
het platteland. Daarvoor acht ik het noodzakelijk dat er meer onderwijs voor
plattelandsbewoners van de grond komt. Hoe dan ook zal de stroom van Europese
landbouwsubsidies kleiner zijn dan men nu denkt; alleen voor de 400.000
boerderijen die in aanmerking hiervoor komen.
In het Westen zegt men vaak: kijk, de twee miljoen Poolse boeren leveren een
luttele 4 procent van het bnp. Maar men moet niet vergeten dat Polen het enige
land in de communistische periode is geweest met een private landbouwsector. De
Poolse boeren konden toen hun vrijheid bewaren. Maar wat ooit ons voordeel is
geweest - private, kleinschalige landbouw - vormt nu een blok aan ons been. Dat
is de ironie van de geschiedenis.
In Polen moeten we ook leren van het Finse voorbeeld. Ten tijde van de
toetreding kon men de helft van de Finse landbouw niet blijven subsidiëren
vanwege non-conformiteit met het gemeenschappelijke landbouwbeleid. Interessant
is echter wat daar gebeurde: dankzij de marktwerking volgden
concentratieprocessen.'
Als minister van Buitenlandse Zaken bent u vaak in Brussel geweest. Vindt u
Brussel een bureaucratische moloch en kon u op begrip van de Poolse problemen
rekenen?
'In Brussel trof ik goede wil. Men heeft een eigen Brusselse nieuwspraak
ontwikkeld. De Commissie staat ver weg van de dagelijkse problemen van de
burger. Ik tracht daar begrip te kweken voor deze ronde van uitbreiding die
haar weerga niet kent. Het gaat om de hereniging van Europa.
De onderhandelingen in Brussel zijn vrij technisch, dat moet ook. Maar wat ik mis
is de bezieling, een visie op Europa. We moeten het ook hebben over onderwijs,
dat niet tot de onderhandelingsthema's behoort. Anders kun je mensen niet
mobiliseren. We moeten dat gaan leveren.
Een grote positieve impuls verwacht ik
van de euro als gemeenschappelijke munt. Het gevoel van bij elkaar horen, van
één Europese gemeenschap van waarden zal sterker worden.'
De kwestie van de oostgrens van de uitgebreide EU is ook een gevoelige kwestie
in Polen. Polen is bang dat van het Schengen-regime een negatieve werking
uitgaat op de buurlanden, in het bijzonder de Oekraïne. De Oekraïne en ook
Wit-Rusland zouden als gevolg ervan in een grijze zone tussen Rusland en de EU
terechtkomen en blootgesteld worden aan invloeden uit Rusland.
'Polen zal in staat zijn om voor 100 procent aan de Schengen-eisen
(visumverplichtingen etcetera) te voldoen. Maar we zijn tegen een
Schengen-muur. Geen muur is bestand tegen criminelen, terwijl de bevolking in
de grensregio's er wel de dupe van zal worden.
We willen graag
controlemechanismen overnemen - om in Nederlandse termen te spreken: sluizen
bouwen - maar we willen geen gesloten muur als de Berlijnse Muur of de
Oder-Neisse grens in de Koude Oorlog. We willen goede regelingen voor het
verkeer in de grensregio.'
Laten we het hebben over de nabije toekomst wanneer Polen lid van de EU is. Wat
kunnen we dan van Polen verwachten? Welke rol gaat Polen in de uitgebreide EU
spelen?
'Dat is een moeilijke vraag. Ik wil niet in termen van 'wishful thinking'
praten. Polen zal investeren in een goede samenwerking met de buren in de
regio, zoals nu in de Vysegrad-groep geschiedt. Het is niet alleen in het
belang van Polen of andere toetreders, maar ook van de EU zelf, dat er een
'Ostpolitik' gevoerd zal worden. Op dit moment heeft de EU geen 'Ostpolitik'.
Wat er nu is, noem ik "Russia first".'
Bent u wellicht bang dat de EU geen 'Ostpolitik' ten aanzien van Oekraïne en
Wit-Rusland zou willen ontwikkelen? Het lijkt logisch dat nieuwe toetreders
zich inzetten voor een beleid ten aanzien van de aangrenzende regio. Dat doen
Spanje en Portugal ook met betrekking tot het Mediterrane gebied. Polen als
EU-lid zou dus ook de 'Ostpolitiek'-kar moeten trekken.
'Het is een lange weg. We moeten nu al mechanismen bedenken voor zo'n beleid.
Het wordt niet makkelijk om de huidige '15' te overtuigen. Daarom houd ik nu
overal een pleidooi voor een dergelijk beleid. De muur heeft nergens een goede
functie gehad.'
Deel 2 van het interview met Bronislaw Geremek, over Polen in het
post-Solidarnosc tijdperk, verschijnt in het volgende nummer van Ablak.