De penduledemocratie van Polen
door Malgorzata Bos-Karczewska
'Alle Poolse regeringen hebben het beleid gevoerd dat door Solidarnosc in 1989
werd ingezet', zegt de bekende Poolse politicus en historicus Bronislaw
Geremek. In dit tweede en laatste deel van het interview met Geremek worden de
recente politieke ontwikkelingen in Polen besproken.
Polen wordt gezien als een penduledemocratie. In de laatste tien jaar kwamen
steeds andere partijen aan de macht: in 1993 de SLD, in 1997 de AWS en nu in
2001 alweer de SLD. Pijnlijk is dat de Solidarnosc partijen - AWS en UW - nu
zelfs niet in de Sejm, het Poolse parlement, vertegenwoordigd zijn. Hoe
verklaart u dat?
'De karakterisering van Polen als penduledemocratie onderschrijf ik. De
omwenteling van het communistische systeem in 1989 is onherroepelijk. Daarna
hebben alle regeringen ongeacht de politieke kleur, het beleid gevoerd dat door
Solidarnosc werd ingezet, namelijk de opbouw van de democratie en een
markteconomie. Dat was mogelijk omdat ook de SLD, die wortelt in de PZPR (de
Poolse Verenigde Arbeiders Partij, de communistische partij - MBK), democratie,
markteconomie en particulier eigendom heeft erkend.
Ik betreur het zeer dat de Solidarnosc-partijen door de laatste verkiezingen
van afgelopen september uit de Sejm zijn verdwenen. Dat kwam omdat we de Polen
niet konden overtuigen van de noodzaak van een verder 'de broekriem aanhalen'.
Politici hadden onvoldoende oog voor de psychologische factor, van de
verwachtingen in de samenleving.
Na de omwenteling hadden de Polen de hoop dat
met de vrijheid niet onmiddellijk, maar toch vrij snel de welvaart zou komen.
Daarom kreeg de eerste democratische regering van Tadeusz Mazowiecki het groene
licht voor ingrijpende hervormingen. Prompt daarna (als gevolg van de
schoktherapie van Leszek Balcerowicz - MBK) is het bestaansniveau in 1990 met
20 procent gedaald.
Nu, elf jaar later, konden we de Polen van deze noodzaak -
pijn lijden voor een betere toekomst - niet meer overtuigen. Beide
Solidarnosc-partijen zijn in deze verkiezingen afgestraft door de kiezer.
Alleen een nieuwe politieke vlag bood nog soelaas. Twee nieuwe politieke
partijen zijn ontstaan - het Burger Platform (PO) uit onder andere de liberale
vleugel van de UW en Recht en Rechtvaardigheid (PiO) uit de AWS.'
U spreekt van onbevredigde verwachtingen van de burgers, maar de lage opkomst
bij de verkiezingen de laatste tien jaar is eerder een teken van afkeer van de
Polen van de politiek. Men keert de politiek de rug toe vanwege de permanente
ruzies, de affaires en omdat politici hun verkiezingsbeloftes niet nakomen.
Hebben de politieke elites misschien ook een bijdrage aan de penduledemocratie?
'Ten tijde van het communistische regime was de opkomst zeer hoog, meer dan 90
procent. In het begin kwam dat door vervalsingen en later door dwang: als je
niet naar de stembus ging, dan kreeg je geen paspoort of geen promotie. Sinds
de omwentelingen beschouwen de Polen het juist als hun nieuw verworven vrijheid
om niet naar de stembus te gaan. De lage opkomsten die we in Polen de laatste
tien jaar meemaken zijn op het niveau van de Verenigde Staten.
U hebt gelijk. Er is sprake van onverschilligheid van de Polen jegens het
politieke leven. Dat zien we terug in de opiniepeilingen. Dat komt ook omdat
corruptie een wijdverspreid verschijnsel is. De taak van politici is om mensen
aan te spreken.'
Hoe ziet u de toekomst van uw eigen partij UW, tegenwoordig buiten de Sejm?
'In de komende lokale verkiezingen, die waarschijnlijk in het voorjaar van 2002
gehouden worden, gaat de UW met verschillende partijen coalities aan. We moeten
laten zien dat Polen de UW nodig heeft.
Op nationaal niveau heeft de UW in de
laatste parlementaire verkiezingen meer dan 3 procent van de stemmen behaald.
Dat is genoeg om volgens de Poolse wetgeving in aanmerking te komen voor
subsidies voor politieke partijen en dat geeft ons ook het recht op
televisie-uitzendingen voor politieke partijen. De UW staat nu voor twee
uitdagingen: ten eerste werken vanaf de basis om het vertrouwen te herstellen.
Ten tweede het opbouwen van het sociale imago van de UW.'
Dat wordt zeker makkelijker sinds afgelopen voorjaar de liberalen - Donald
Tusk, Janusz Lewandowski en anderen - de UW hebben verlaten voor het Burger
Platform?
'Ja, maar de UW is en blijft een sociaal-liberale partij. De dogmatische
liberalen zijn weg. Dat helpt ons het sociaal gezicht van de UW op te bouwen.
Tot nu toe zijn we geassocieerd met het begrotingsbeleid van het ministerie van
Financiën (van Leszek Balcerowicz, de man van de schoktherapie in de periode
1990-1992 en later voorstander van koude sanering; Geremek volgde in 2000
Balcerowicz als partijvoorzitter op - MBK). We moeten ons op mensen gaan
richten en hun problemen. De UW heeft een rol te spelen in Polen, ik ben
daarvan overtuigd.'
Als we naar het politieke spectrum van de Sejm kijken zien we aan de linkerkant
de sociaal-democraten van de SLD, rechts veel partijen en in het midden
eigenlijk niets.
'Nou, zo erg is het niet. In het midden treffen we de PiO en het PO aan. Wat
meer verontrust is de komst in de Sejm, voor het eerst in de naoorlogse
geschiedenis van Polen, van twee extreemrechtse partijen. Ik heb het over
Zelfverdediging (Samoobrona) van Lepper en de LPR van Macierewicz. Ik noem ze
'anti-staatpartijen'.
Lepper heeft altijd de staat aangevallen en zijn
instituties; hij lapt de wet aan zijn laars. Hiermee zijn we overigens niet
uniek in Europa. Kijk naar de populariteit van het Front National in Frankrijk,
het Vlaams Blok in België of de ÖVP van Jörg Haider in Oostenrijk.'
Beide partijen samen hebben bijna 20 procent van de stemmen in de Sejm. Nu
kunnen ze makkelijk hun ideeën via de televisie ventileren. Dat betekent meer
polarisatie en een moeizame weg naar de toetreding tot de EU?
'Als we in Polen uit de Europese ervaring een les willen trekken, dan luidt die
mijn inziens: je kunt dergelijke populistische stromen indammen als ze zwak
zijn. Het is een illusie dat je deze krachten kunt civiliseren, zoals sommigen
nu in Polen denken.
Ik keur het af dat de SLD Lepper tot vice-voorzitter van de
Sejm heeft benoemd. Dat is een soort latente instemming. Hopelijk gaan andere
oppositiepartijen zich mobiliseren tegen Lepper. Dan is een grote botsing
denkbaar. Maar we moeten ook niet dramatiseren; in Oostenrijk maakt de partij
van Haider zelfs deel uit van de regering.'
Maar met permissie: de regering-Buzek waarvan u deel uitmaakte, heeft niets
gedaan om Lepper aan te pakken. Er zijn vele processen aangespannen en zelfs
arrestatiebevelen uitgevaardigd, maar zonder het beoogde resultaat. Waarom
heeft de regering-Buzek zich zo tolerant opgesteld?
'Dat was precies een van de redenen waarom de UW medio 2000 uit de regering is
gestapt. We waren tegen het tolereren van de vijanden van tolerantie. Helaas
konden we als kleine coalitiepartner onze partner niet overtuigen. Tegen dit
soort mensen moet je een helder en eenduidig beleid van intolerantie voeren.'
In de Sejm hebben we een tweede extreem rechtse partij, de LPR (Liga van de
Poolse Gezinnen). In Polen heb ik onlangs uit de mond van de schrijver Pawel
Huelle de volgende kwalificatie van de LPR vernomen: dat zijn 'de Poolse
mul-talibowie' (Ezel-talibans), een fascistoïde partij die onder de vlag van
het Poolse nationale katholicisme gefrustreerde massa's van gelovigen
integreert.
'Ik ben het eens met deze beschrijving. LPR intrigeert binnen de Poolse kerk.
De Poolse bisschoppen zijn tegen de ideeën van deze partij. Het is zeer
verontrustend dat de LPR van Macierewicz uit het niets direct in de Sejm kwam
(Zelfverdediging van Lepper, opgericht in 1991, deed in 1993 voor het eerst mee
aan de verkiezingen - MBK).'
Radio Maryja fungeert als spreekbuis en financier van de LPR. Hoe komt deze
zender aan zijn middelen?
'Radio Maryja is een financiële gigant. De radio heeft veel luisteraars en kan
zeer handig op de emoties van de gelovigen inspelen. Arme gepensioneerden geven
zomaar giften. Ook heeft Radio Maryja kapitaal overgehouden aan de
reddingsactie, een collecte, voor het openhouden van de scheepswerf in Gdansk.
Dat geld werd namelijk niet besteed en kwam terecht op de rekening van pater
Rydzyk, die aan de roer staat van Radio Maryja. Ze gaan nu zelfs een soort
media-universiteit oprichten.'
U zei dat de bisschoppen tegen de ideologie van de LPR zijn. Waarom pakken ze
pater Rydzyk niet binnen de structuren van de Poolse kerk aan?
'Pater Rydzyk behoort tot de orde van redemptoristen. Als zodanig valt hij
onder de competentie van de eigen orde. De bisschoppen zijn dus onmachtig. En
pater Rydzyk speelt handig in op deze ambivalente situatie.'
De grote overwinnaar is de SLD, die nu in Polen regeert. In het Westen kan men
deze partij niet goed plaatsen. Kranten schrijven ook in Nederland over
ex-communisten. In Polen zelf heeft men het over 'beton' of 'post-komuna'. Dat
zijn allemaal negatieve aanduidingen. Wat voor partij is de SLD anno 2002? Is
het een geverfde rode duivel? Of moeten we de SLD met Labour van Blair, de
PvdA van Kok en de SPD van Schröder vergelijken?
'Nu al parallellen trekken met westerse sociaal-democraten lijkt mij te ver
gaan. Om bij uw termen te blijven: de SLD is de partij waar 'duivels met
engelen vechten'. De SLD heeft zijn wortels in de PZPR en bestaat voor een deel
uit de oude apparatsjiks. Daarbinnen heb je nog betonkoppen.
De anderen (de
engelen - MBK) zijn degenen die van de SLD een moderne sociaal-democratische
partij willen maken. President Kwasniewski, de stichter van deze partij, en ook
de huidige leiders van de SLD maken zich verdienstelijk. Maar een gevecht van
duivels met engelen is vol van botsingen en de uitkomst is onzeker. Het is nu
aan de SLD om Polen de EU binnen te loodsen. De handtekening van SLD-president
Kwasniewski en de SLD-premier Miller onder het lidmaatschapsverdrag van Polen
en de EU zie ik als onze overwinning. Het Poolse volk zal oogsten.'
Het eerste deel van het interview,
over Polen en zijn relatie met de Europese Unie, stond in de hiervoor uitgekomen
special Oost-Europa en de Europese Unie.